سخنان معصومین؛ صدقه، ذخیره ای الهی

0 61

رسول الله (صلی الله علیه آله):
«التواضع لایزید العبد الا رفعه فتواضعوا یرفعکم الله، و العفو لایزید الا عزا فاعفوا یعزکم الله، والصدقه لاتزید المال الا کثره فتصدقوا یرحمکم الله» فروتنى جز والایى براى بنده نیفزاید، پس فروتنى کنید، تا خداوند شما را برترى بخشد و گذشت، جز عزت (ارجمندى) نیفزاید پس گذشت کنید تا خداوند شما را عزیز گرداند، و صدقه دادن، جز فراوانى مال نیفزاید، پس صدقه دهید تا خداوند شما را رحمت کند. (مجموعه ورام، ج‏۱، ص‏۲۴۴)

رسول الله (صلی الله علیه آله):
«ان الصدقه على ذى القرابه یضعف اجرها مرتین»
پاداش صدقه‏اى که به نزدیکان و خویشان داده مى‏شود دو برابر است. (کنزالعمال، حدیث‏۱۶۲۲۶)

رسول الله (صلی الله علیه آله):
«تصدقوا و داووا مرضاکم بالصدقه، فان الصدقه تدفع عن الاعراض والامراض و هى زیاده فی اعمارکم و حسناتکم» . صدقه دهید و بیماران خود را با دادن صدقه درمان کنید، زیرا صدقه پیشامدهاى ناگوار و بیمارى‏ها را دور مى‏کند و بر عمر و نیکى‏هاى شما مى‏افزاید.

امام على (علیه السلام):
«تصدقوا باللیل فان صدقه اللیل تطفى‏ء غضب الرب جل جلاله»
شب صدقه دهید، صدقه شبانه غضب خدا را فرو مى‏نشاند. (مواعظ العددیه)

امام على (علیه السلام):
«انفقوا مما رزقکم الله فان المنفق بمنزله المجاهد فى سبیل الله فمن ایقن بالخلف جاد و سخت نفسه بالصدقه»
از آن چه خدا روزى شما کرده انفاق کنید که انفاق کننده مثل مجاهد در راه خداست. هر که بداند خدا عوض مى‏دهد، سخاوتمندانه مى‏بخشد. (مواعظ العددیه)

امام على (علیه السلام):
«استنزلوا الرزق بالصدقه»
با دادن صدقه روزى را فرود آورید. (کلمات قصار، ۱۳۷)

امام على (علیه السلام):
«الصدقه جنه عظیمه من النار للمؤمن، و وقایه للکافر من ان یتلف ماله، یعجل له الخلف و یدفع عنه البلایا و ماله فى الآخره من نصیب.» صدقه سپر بزرگى است‏براى مؤمن در برابر آتش و براى کافر مانع اتلاف مال است، در دنیا عوض مى‏گیرد، مانع بلاست و در آخرت بهره‏اى ندارد. (مواعظ العددیه)

امام على (علیه السلام):
«و صدقه السر فانها تکفر الخطیئه و صدقه العلانیه، فانها تدفع میته السوء»
صدقه دادن نهانى گناه را پاک و صدقه دادن آشکار مرگ بد را باز دارد. (نهج البلاغه، خطبه‏۱۱۰)


امام سجاد (علیه السلام):
«و حق الصدقه ان تعلم انها ذخرک عند ربک عزوجل و ودیعتک التى لاتحتاج الى الاشهاد علیها فاذا علمت ذلک کنت‏بما تستودعه سرا اوثق منک بما تستودعه علانیه و تعلم انها تدفع البلایا و الاسقام عنک فی الدنیا و تدفع عنک النار فی الآخره» حق صدقه این است که بدانى ذخیره و امانتى است که به خدا مى‏سپارى و نیازى به شاهد و گواه ندارد. اگر این حقیقت را دریافتى به صدقه پنهانى مطمئن‏تر خواهى شد تا صدقه علنى و مى‏فهمى که در دنیا بلاها و بیمارى‏ها را دفع مى‏کند و در آخرت جلوگیر آتش است. (تحف العقول)

امام صادق (علیه السلام):
«صدقه یحبها الله: اصلاح بین الناس اذا تفاسدوا و تقارب بینهم اذا تباعدوا.»
صدقه ‏اى که خداوند آن را دوست مى‏دارد، اصلاح میان مردم است، به هنگام راه یافتن فساد به میان ایشان، و نزدیک کردن آنها به یکدیگر است زمانى که از هم دورى گزیده‏اند. (کافى، ج‏۲، ص‏۲۰۹)

منبع: پاسداراسلام – شماره ۲۴۷

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود