ارحم من فی‌الارض، یرحمک من فی‌السماء

0 8

صاحبخانه عزیز

سلام علیکم

در این سال‌های کرونایی، حلاوت کار خیر به کام خیلی‌ها نشانده شده و این شیرینی را اینقدر زیر زبان مزه مزه کرده‌اند که خودشان هم به ریسمان مهرمندی چنگ انداخته و خیّر شدند.
جالب است که در میان این خیّرین، مالکان و صاحبخانه‌هایی می‌توان پیدا کرد که معادلات ذهنی اجاره‌نشین‌ها را از بی‌انصافی صاحبخانه‌ها بر هم می‌ریزند.

زرق و برق دنیا پیش چشم این قهرمانان هیچ است و همه دلخوشی شان دعای خیری است که در این سال‌ها مستأجرانشان بدرقه توشه دنیا و آخرتشان کرده‌اند و این حدیث از امام صادق علیه‌السلام را همواره مد نظر دارند:

«هر کس دارای خانه‏‌ای زائد باشد و مؤمنی برای سکونت به آن محتاج باشد و وی از او دریغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرشتگان را خطاب فرماید که ای ملائکه من، بنده من به مسکنی به بنده دیگرم در دنیا بخل ورزید به عزتم سوگند او را هرگز در بهشت جای نخواهم داد؛ (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد۱، صفحه ۲۴۱ )

اکنون که جامعه با چالشی جدی در زمینه اجاره منزل روبروست و در شرایط سختی که همه ما داریم، اگر به داد هم نرسیم و در گرفتاری ‌ها و سختی ‌ها به هم رحم نکنیم،‌ چطور از خدا توقع داشته باشیم در روزهای سختی و گرفتاری ‌مان، به ما رحم کند!

حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «ارحم من فی‌الارض، یرحمک من فی‌السماء» به اهل زمین رحم کن تا آنکه در آسمان است تو را رحم کند. (من لا یحضره الفقیه، جلد۴، صفحه۳۷۹)

صحبت من این است که بیائیم برای کم شدن بار فشار از شانه های مستأجران، با خدا معامله کنیم و هر کدام از ما در حد توان خودبخشی از فرهنگی شویم که شرایط را برای هم نوعان خود آسان ‌تر کند.

می توانیم خود را در زمره صاحبخانه های منصفی قرار دهیم که پای سند انصافشان را با دوراندیشی بسیار با نشانی برای ترویج فرهنگ فرزندآوری مُهر می‌کنند و با تأکید بر اینکه رزق و روزی دست خداست در قولنامه‌ ذکر می کنند با بچه‌دار شدن مستأجر مبلغی را از اجاره‌بها کم می‌کنند.

منصف باشیم تا ببینیم چطور خداوند چند برابر گره از گرفتاری ‌های مالی و غیرمالی ما باز می ‌کند و خیر و برکت را به زندگی ‌مان سرازیر می کند.

مهدی زارع
امام جماعت مسجد امام سجاد علیه السلام پردیسان

?ندای مسجد در ایتا/تلگرام/سروش/بله
@nedayemasjed

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود